SIA “LDZ CARGO” Satiksmes drošības politika, turpmāk arī Politika, ir viens no Drošības pārvaldības sistēmas pamatelementiem. Politikas mērķis ir nodrošināt vienotus un efektīvus drošības pārvaldības pamatprincipus un rīcības virzienus, nolūkā pārvaldīt Sabiedrības un dzelzceļa pārvadājumos iesaistīto dalībnieku radītos drošības apdraudējumus un riskus.
Politika ir izstrādāta ievērojot Komisijas Deleģētās regulas (ES) 2018/762 (2018. gada 8. marts), ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2016/798 izveido kopīgas drošības metodes, kas attiecas uz prasībām drošības pārvaldības sistēmām un atceļ Komisijas Regulas (ES) Nr. 1158/2010 un (ES) Nr. 1169/2010 prasības un saskaņā ar „Latvijas dzelzceļš” koncerna Satiksmes drošības politiku, kas apstiprināta ar valdes 13.03.2023. lēmumu Nr.VL-1.6/115-2023.
SIA „LDZ CARGO” SATIKSMES DROŠĪBAS POLITIKA
SIA “LDZ CARGO” Satiksmes drošības politika, turpmāk – Politika, ir viens no sabiedrības ar ierobežotu atbildību “LDZ CARGO”, turpmāk – Sabiedrība, drošības pārvaldības sistēmas pamatelementiem, kas nosaka ietvarus drošības mērķu izvirzīšanai un apņemšanās pārvaldīt no Sabiedrības darbības izrietošos un citu dzelzceļa sistēmas dalībnieku radītos drošības riskus.
Politika ir izstrādāta ievērojot Komisijas Deleģētās regulas (ES) 2018/762 (2018. gada 8. marts), ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2016/798 izveido kopīgas drošības metodes, kas attiecas uz prasībām drošības pārvaldības sistēmām un atceļ Komisijas Regulas (ES) Nr. 1158/2010 un (ES) Nr. 1169/2010 prasības un saskaņā ar „Latvijas dzelzceļš” koncerna Satiksmes drošības politiku, kas apstiprināta ar 13.03.2023. lēmumu Nr.VL-1.6/115-2023.
1. Politikas mērķis
Politikas mērķis ir nodrošināt vienotus un efektīvus drošības pārvaldības pamatprincipus un rīcības virzienus, nolūkā pārvaldīt Sabiedrības un dzelzceļa pārvadājumos iesaistīto dalībnieku radītos drošības apdraudējumus un riskus, kā arī uzturēt Sabiedrības drošības pārvaldības sistēmu, ievērojot satiksmes drošības pārvaldības principus.
2. Politikas darbības joma
2.1. Politika nosaka satiksmes drošības pārvaldības principus, drošības uzraudzības un kontroles procesa elementus, lai nodrošinātu, ka Sabiedrība veicot dzelzceļa kravu pārvadājumus, t.sk. bīstamo kravu pārvadājumus, ievēro Eiropas Savienības, Latvijas, Lietuvas un Igaunijas Republikas un to valstu, kuru teritorijā tiek veikti pārvadājumi, tiesību aktos dzelzceļa transporta jomā noteiktās prasības.
2.2. Kā galveno drošības mērķu sastāvdaļu un vērtību Politika nosaka - cilvēku veselību un dzīvību.
2.3. Politikas principi attiecas uz Sabiedrības darbuzņēmējiem un piegādātājiem (turpmāk – partneri). Sabiedrība nodrošina šo principu ievērošanu, pieprasot partneriem tos ievērot, pamatojoties uz līgumsaistībām, vai uzraugot viņu darbību.
3. Politikas principi
3.1. Sabiedrības valde apzinās, ka satiksmes drošība ir galvenā prioritāte Sabiedrības vērtību sarakstā. Tiek atzīts, ka drošība un biznesa produktivitāte ir savstarpēji saistītas un šaubu gadījumā drošībai vienmēr jādod priekšroka.
3.2. Sabiedrības valde nodrošina vadības līderību, ieguldījumu pienācīgā drošības pārvaldībā un piešķir nepieciešamus resursus aktīviem drošības pasākumiem (piem. risku novērtēšanai un pārvaldībai, dzelzceļa negadījumu izmeklēšanai, drošības ieteikumiem, pārmaiņu procesu pārvaldībai).
3.3. Pieņemot ar dzelzceļa darbību saistīto lēmumu tiek vērtēta iespējamā ietekme un riski attiecībā uz cilvēka un satiksmes drošību.
3.4. Satiksmes drošības nodrošināšanas procesā prioritāte vērsta uz proaktīvām un preventīvām darbībām, lai novērstu nepieņemamus riskus.
3.5. Drošības risku pārvaldība ir Sabiedrības vadības procesa neatņemama daļa, nevis atsevišķa funkcija.
3.6. Ikdienas no Sabiedrības darbības izrietošie un citu radītie satiksmes drošības apdraudējumi tiek kontrolēti.
3.7. Tiek veikta drošības mērķu izvirzīšana un satiksmes drošības rādītāju izvērtēšana salīdzinājumā ar šiem mērķiem.
3.8. Sabiedrībā ir skaidri noteiktas un paziņotas visu līmeņu struktūru, personāla funkcijas, uzdevumi, pienākumi un atbildība.
3.9. Sabiedrība savā rīcībā pakļaujas visām juridiskajām un cita veida prasībām, kas saistītas ar satiksmes un darba drošību un nodrošina to ievērošanu, kā arī prasa to stingru ievērošanu no partneru puses.
3.10. Sabiedrības un to partneru sniegtie pakalpojumi ir droši darbiniekiem, klientiem, Sabiedrībai un apkārtējai videi.
3.11. Sabiedrības struktūrvienības savstarpēji saskaņo savu rīcību, nodrošinot savstarpējo mijiedarbību ar satiksmes drošību saistītos procesos.
3.12. Sabiedrības struktūrvienību vadītāji regulāri komunicē ar personālu, savstarpēji apspriežot drošības jautājumus un informējot par apdraudējumiem un riskiem, kā arī par negadījumu un starpgadījumu izmeklēšanas rezultātiem un pieejamiem resursiem satiksmes drošības nodrošināšanai.
3.13. Sabiedrība vispusīgi un godīgi izmeklē dzelzceļa negadījumus un incidentus, sadarbojas ar izmeklēšanas un uzraugošām institūcijām, lai noskaidrotu iemeslus un cēloņus, izdarītu secinājumus ar mērķi uzlabot satiksmes drošību un drošības pārvaldības sistēmu.
3.14. Sabiedrība analizē pieejamo informāciju par negadījumu izmeklēšanas rezultātiem gan tās darbības telpā, gan ārpus tās. Ņemot to vērā, nepieciešamības gadījumā tiek ieviestas drošības prasības Sabiedrības drošības pārvaldības sistēmā.
3.15. Sabiedrība seko dzelzceļa satiksmes drošības tehnoloģiju attīstības tendencēm pasaulē un dara visu iespējamo tehniskā aprīkojuma un tehnoloģiju pilnveidošanai, t.sk. samazinot cilvēka faktora ietekmi.
3.16. Sabiedrība pastāvīgi pilnveido satiksmes drošības pārvaldības sistēmu, ņemot vērā identificētus apdraudējumus, gandrīz notikušos nelaimes gadījumus, uzraudzības procedūru un dzelzceļa satiksmes negadījumu izmeklēšanas rezultātus.
3.17. Sabiedrība apņemas nepārtraukti veikt visus nepieciešamus uzlabojumus drošības jomā, balstoties uz pārraudzībā esošo sadarbības partneru un Sabiedrības drošības rādītājiem, t.sk. analizējot to atbilstību izvirzītajiem drošības mērķiem.
3.18. Sabiedrība apzinās cilvēkfaktoru un organizatorisko faktoru savstarpējo mijiedarbību un ietekmi, darbinieku svarīgu lomu satiksmes drošības nodrošināšanas procesā, aicina un motivē darbiniekus iesaistīties drošības jautājumu risināšanā un drošības mērķu sasniegšanā.
3.19. Sabiedrība apņemas veidot pozitīvo drošības kultūru, tālab ievēro uzticēšanās un atklātības principus, atbalsta indivīdu tiesības un pienākumus ziņot par drošības problēmām un riskiem; nepieļauj aizskaršanu, iebiedēšanu, represijas vai diskrimināciju ziņošanas gadījumā, kā arī sekmē personāla kopīgo apņemšanās vienmēr rīkoties droši, it īpaši, ja ir jāsasniedz konkurējoši mērķi.
3.20. Sabiedrība nodrošina, lai riska kontroles pasākumi, ko īsteno to partneri, arī tiktu pārraudzīti saskaņā ar Komisijas regulu (ES) Nr. 1078/2012 (2012. gada 16. novembris) par kopīgo drošības metodi pārraudzībā, kas jāveic dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumiem, infrastruktūras pārvaldītājiem pēc drošības sertifikāta vai drošības atļaujas saņemšanas un par tehnisko apkopi atbildīgajām struktūrvienībām. Šajā nolūkā Sabiedrība veic pārraudzības procesu, kā noteikts Komisijas regulas (ES) Nr. 1078/2012 pielikumā, vai izvirza saviem partneriem prasību veikt šo procesu, pamatojoties uz līgumsaistībām.
3.21. Sabiedrība nodrošina ritekļu tehniskās apkopes veikšanu atbilstoši katra ritekļa tehniskās apkopes dokumentācijai, spēkā esošajām nacionālajām prasībām un attiecīgajām savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju prasībām.
3.22. Sabiedrība nodrošina ritekļu drošu ekspluatāciju, izmantojot apstiprināto ritekļu tehniskās apkopes sistēmu, kuras prasību ievērošana tiek uzraudzīta.
3.23. Sabiedrības personāls, kas veic drošībai būtiskus uzdevumus, ar drošību saistītus pienākumus un kura funkcijas ietekmē drošību, ir kompetents un ir atbilstoši apmācīts (ieskaitot pastāvīgu apmācību un periodisku esošās kompetences apliecināšanu). Šāda personāla teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas tiek pārbaudītas pirms pielaišanas patstāvīgam darbam.
3.24. Politika ir paziņota visiem Sabiedrības darbiniekiem, bet Politikas principi arī partneriem. Politika ir pieejama Koncerna darbiniekiem iekšējā Intranet vietnē, bet Politikas principi ir publicēti tīmekļa vietnē https://ldzcargo.ldz.lv
4. Politikas ievērošana un kontroles mehānisms
4.1. Politikas ievērošanu Sabiedrībā nodrošina Sabiedrības valde.
4.2. Uzraudzības, kontroles un pasākumu organizēšanās funkciju nodrošina Sabiedrības Uzraudzības daļas vadītājs.
4.3. Sabiedrības struktūrvienību vadītāji motivē personālu ziņot par riskiem, negadījumiem, starpgadījumiem, gandrīz notikušajiem negadījumiem un sniegt priekšlikumus drošības uzlabošanai, kā arī paši iesaistās šajā procesā ar mērķi savlaicīgi pārskatīt un uzlabot drošības pārvaldības sistēmas elementus, t,sk. saistošas politikas un stratēģijas.
4.4. Ziņojumus par Satiksmes drošības būtisko risku pārvaldību, t.sk. par Politikas izpildi sagatavo un iesniedz valdei Sabiedrības risku vadītājs “Latvijas dzelzceļš” koncerna Risku vadības politikā un Risku vadības kartībā noteiktajos termiņos.
4.5. Droša darba vide, vides iekšējās uzraudzības plānošana, darba vides risku novērtēšana, un funkciju sadale tiek nodrošināti saskaņā ar Sabiedrības Darba aizsardzības sistēmas prasībām.
4.6. Sabiedrības darbinieku zināšanas un kompetences drošības jomā, apmācības veidi, zināšanu pārbaudes organizēšanas un kontroles procesi tiek regulēti saskaņā ar Sabiedrības Apmācības sistēmas un Dzelzceļa speciālistu kompetenču pārvaldības sistēmas prasībām.
4.7. Tehnoloģisko procesu un veicamo darbu kvalitāte, uzraudzības kontroles elementi un funkciju sadale, tiek regulēti saskaņā ar Sabiedrības Satiksmes drošības iekšējās uzraudzības sistēmas un Drošības pārvaldības efektivitātes pārraudzības stratēģijas prasībām.
4.8. Bīstamo kravu pārvadājumu procesa drošību nodrošina Sabiedrības drošības konsultanti (padomnieki), kuru funkcijas un pienākumi drošības stāvokļa uzraudzībai bīstamo kravu pārvadājumos aprakstīti Sabiedrības Bīstamo kravu pārvadājumu kontroles sistēmā un Bīstamo kravu pārvadājumu aizsardzības nodrošināšanas plānā.
4.9. Cilvēkfaktoru un organizatorisko faktoru integrēšana Sabiedrības Drošības pārvaldības sistēmā ir nodrošināta ar Sabiedrības Cilvēcisko un organizatorisko faktoru pārvaldības stratēģijas prasībām.
4.10. Sabiedrības apņemšanas veidot un attīstīt pozitīvo drošības kultūru tiek īstenotas saskaņā ar Sabiedrības Drošības kultūras stratēģiju un apliecinātas parakstītā Eiropas Dzelzceļu drošības kultūras deklarācijā.
4.11. Politika tiek pārskatīta un aktualizēta pēc nepieciešamības, atkarībā no drošības veiktspējas uzraudzības rezultātiem attiecībā pret noteiktajiem mērķiem un pēc risku mazināšanas pasākumu efektivitātes noteikšanas, ko veic Sabiedrības Satiksmes drošības un darba aizsardzības stāvokļa izskatīšanas laikā saskaņā ar Sabiedrības Uzraudzības sistēmas prasībām.